Návod ke hře Bourák XXL

Vítejte,

tato metodická příručka je vaším průvodcem do světa dopravní výchovy. Všechny aktivity byly pečlivě vytvořeny s cílem podpořit u dětí rozvoj klíčových dovedností prostřednictvím zábavných a interaktivních aktivit. Ústředním prvkem všech her je velkoformátová mapa města, která nejenže rozvíjí orientační schopnosti a porozumění základním principům dopravní bezpečnosti, ale také podporuje týmovou spolupráci, komunikaci a motorické dovednosti.

Aktivity obsažené v příručce jsou vhodné jak pro děti v mateřských školách, tak pro starší děti, například při výuce cizích jazyků. Každá aktivita je detailně popsána, aby vám poskytla jasný návod, jak ji co nejefektivněji využít. Doporučujeme aktivity přizpůsobit konkrétním potřebám a úrovni dětí, aby byly co nejvíce přínosné a zábavné. Neváhejte experimentovat a tvořit vlastní hry, které tato didaktická pomůcka nabízí – možnosti jsou skutečně nekonečné.

S láskou ke vzdělávání,

Tým Edu4fun

 

Aktivity:

 

Bourák XXL

Začátek hry:

  1. Vyberte barvu svého vozidla a postavte ho na pole „Start/Cíl“.
  2. Hoďte si kostkou. Kdo hodí nejvyšší číslo, začíná!

Jak hrát:

  1. Postupujete o tolik polí, kolik vám padne na kostce.
  2. Pořadí tahu se řídí po směru hodinových ručiček.
  3. Cílem hry je projet celým okruhem a vrátit se zpět na pole „Start/Cíl“ jako první!

Akční pole:

Vstoupí-li hráč na pole označené jedním z herních symbolů, musí splnit daný úkol dle instrukcí. V případě, že se hráči nepovede splnit úkol, než na něj přijde znovu řada, pokračuje další hráč, který je na tahu.

Rychlostní duel:

Když vstoupíte na pole s jiným vozidlem, čeká vás duel ve formě hry "kámen, nůžky, papír". Kdo vyhraje, posune se o jedno pole vpřed. Poražený zůstává stát.

 

Společně po městě

 

Cíl aktivity:

Naučit děti spolupracovat, orientovat se na mapě a navigovat autíčko ve městě pomocí společného úsilí a plnění úkolů.

  1. Úvod do aktivity:
  • Vysvětlete dětem, že dnes budou spolupracovat na řízení autíčka po městě. Každé dítě bude mít příležitost posunout autíčko o kousek dál podle daných instrukcí, a tím pomůže celé skupině dosáhnout cíle.
  • Představte dětem hlavní body na mapě (např. nemocnici, park, most), aby se lépe orientovaly.
  1. Navigace s autíčky:
  • Začněte na prvním bodu trasy, který si určíte. První hráč dostane jednoduchou instrukci (např.: "Vyjeď z parkoviště nemocnice, zaboč doprava a pokračuj směrem k autobusové zastávce.").
  • Po splnění instrukce dítě předá autíčko dalšímu dítěti, které obdrží další instrukci (např.: "ze zastávky pokračuj rovně, na křižovatce odboč doleva přes most a zastav u jeřábu.").
  • Děti se střídají, dokud autíčko nedojede do cíle trasy.
  1. Zastávky na trase:
  • Na každé zastávce se děti zastaví a společně plní krátký úkol nebo odpoví na otázku týkající se daného místa (např.: "Kolik má budova školy?" nebo "Jaká barva je na cirkusovém stanu?").
  • Úkoly by měly být jednoduché, zábavné a motivující, aby děti udržely zájem.
  1. Závěr:
  • Po dokončení trasy se všichni setkají u cílového bodu. Společně si s dětmi projděte, co se jim nejvíce líbilo, co se naučily, a zda bylo něco, co je překvapilo nebo co se jim zdálo obtížné.
  • Můžete děti pochválit za spolupráci a úspěšné dokončení aktivity.

 

Kam mě vedeš

  1. Úvod do aktivity:
  • Vysvětlete dětem, že jejich úkolem bude popsat cestu k určitému místu na mapě, aniž by přímo uvedli název cílového bodu. Ostatní děti budou muset podle popisu zjistit, kam jsou naváděny.
  • Zdůrazněte, že přesnost a jasnost popisu je klíčová, aby ostatní dokázali správně určit cíl.
  1. Popis cesty:
  • Vyberte jednoho hráče jako "navigátora". Tomu potichu sdělte, které místo na mapě má popisovat.
  • Navigátor začne popisovat cestu od výchozího bodu (např. od školy) a využívá při tom orientační body na mapě (např.: "Vyjeď ze školy a jeď kolem skate parku. Na křižovatce odboč doprava, pokračuj rovně dokud nepřijedeš na kruhový objezd...").
  • Popisovač nesmí přímo říct název cílového místa.
  1. Odhad cílového místa:
  • Ostatní děti pečlivě poslouchají popis a současně sledují mapu. Jejich úkolem je určit, kam je navigátor navádí.
  • Když si některé dítě myslí, že zjistilo cílové místo, může zvednout ruku a oznámit svůj odhad.
  • Jakmile několik dětí sdělí své tipy, navigátor odhalí, kam skutečně vedl.
  1. Střídání rolí:
  • Po odhalení cílového místa vyberte dalšího navigátora a opakujte proces s novým cílovým místem.
  • Děti se v rolích střídají, aby si každé mohlo zkusit jak popisovat, tak odhadovat.
  1. Závěr:
  • Po několika kolech se společně s dětmi pobavte o tom, jak se jim dařilo popisovat a odhadovat cestu. Diskutujte o tom, co se ukázalo jako nejdůležitější při popisu (např. využití jasných orientačních bodů, přesné instrukce) a co jim pomohlo správně určit cílové místo.
  • Zeptejte se dětí, co by příště udělaly jinak, aby jejich popisy byly ještě jasnější.

 

City guide challange

  1. Úvod do aktivity:
  • Vysvětlete dětem, že si budou hrát na turisty a místní obyvatele. Turista se bude ptát na cestu, zatímco místní obyvatel mu ji bude popisovat.
  • Zdůrazněte, že cílem je procvičit se v otázkách a odpovědích týkajících se orientace ve městě. Aktivita je skvělá i pro učení cizích jazyků, kdy děti mohou trénovat fráze a slovní zásobu.
  1. Otázka na cestu:
  • Turista si vybere jedno místo na mapě, kam by chtěl jít (např. nemocnice). Jeho úkolem je zeptat se místního obyvatele na cestu pomocí vhodné otázky.
  • Místní obyvatel poté popíše cestu co nejjasněji a nejpřesněji.
  1. Střídání rolí:
  • Po odpovědi si děti vymění role, aby si každý mohl vyzkoušet být turistou i místním obyvatelem.
  • Tento postup se opakuje, dokud si všechny děti nevyzkouší obě role několikrát.
  1. Varianta pro cizí jazyk:
  • Pokud chcete aktivitu využít pro výuku cizího jazyka, požádejte děti, aby konverzaci vedly v daném jazyce. Turista se ptá na cestu, zatímco místní odpovídá, vše v cizím jazyce (např. angličtině: "Excuse me, how do I get to the hospital?" - ""Go straight through the park, past the bus stop, cross the road at the pedestrian crossing, walk past the archaeological site, and you'll see the hospital on your left.").
  1. Závěr:
  • Po několika kolech se s dětmi společně pobavte o tom, co se naučily a co pro ně bylo nejtěžší. Můžete také reflektovat rozdíly, pokud jste aktivitu vedli v různých jazycích.
  • Povzbuzujte děti, aby se nebály ptát na cestu a aby se učily, jak správně komunikovat ve všech situacích, i v cizím jazyce.

 

Lov dopravních značek

  1. Úvod do aktivity:
  • Vysvětlete dětem, že na herním plánu jsou různé dopravní značky. Jejich úkolem je najít je všechny a určit, co znamenají.
  • Každá dopravní značka má svůj význam, který děti musí rozpoznat a vysvětlit.
  1. Hledání dopravních značek:
  • Když hráč najde značku, musí ji ukázat ostatním a říct, co tato značka znamená. Pokud potřebují, učitel nebo vedoucí doplní význam dopravní značky.
  1. Diskuze o významu značek:
  • Po nalezení všech značek se společně pobavte o jejich významu. Zeptejte se dětí, kde by se s takovými značkami mohly setkat v reálném životě (např. stopka u křižovatky, přechod pro chodce u školy).
  • Povzbuzujte děti, aby se podělily o své zážitky nebo příběhy, které mohou mít s některými dopravními značkami.
  1. Procvičování:
  • Můžete se s dětmi zahrát hru, kde budete předstírat, že chodíte po městě. Děti vám budou ukazovat, jak správně reagovat na různé dopravní značky (např. zastavit se na stopce, přejít silnici na přechodu pro chodce).
  1. Závěr:
  • Zakončete aktivitu tím, že všechny děti pochválíte za jejich práci. Připomeňte jim, jak je důležité rozumět dopravním značkám a dodržovat pravidla na silnici.