Návod ke hře Bláznivá lyžovačka

Vítejte, 

metodické příručce pro využití týmových lyží ve vzdělávacích a teambuildingových aktivitách. Tato příručka je určena pedagogům, trenérům, lektorům a všem, kteří chtějí rozvíjet týmovou spolupráci a komunikační dovednosti skrze originální a interaktivní metody.

Týmové lyže představují unikátní nástroj pro rozvoj důležitých sociálních a koordinačních dovedností. Tato pomůcka umožňuje skupině lidí pohybovat se synchronizovaně na jedněch lyžích, což vyžaduje dobrou komunikaci, společné plánování a vzájemnou důvěru. Aktivity, které s týmovými lyžemi můžete provádět, nejen posilují týmového ducha a spolupráci, ale jsou také zdrojem zábavy a radosti z dosažených úspěchů.

V této příručce naleznete detailní popis různých her a cvičení, která lze s týmovými lyžemi provádět, včetně praktického průvodce zpětnou vazbou pro týmové aktivity a hry. Dále jsou zde informace o správné údržbě a skladování lyží, aby byla zajištěna jejich dlouhodobá udržitelnost a bezpečnost při používání.

Přejeme vám mnoho úspěchů a radosti při používání týmových lyží ve vašich programech.

Tým Edu4fun



Aktivity:

Lyžařský výcvik:

Před zahájením soutěžních aktivit doporučujeme dát týmům prostor pro nácvik týmového lyžování, při kterém se týmy učí základním pohybům na lyžích. Cílem je dosáhnout co nejdelšího synchronního pohybu bez zastavení nebo klopýtání. Hráči si tak vyzkouší, že bez komunikace a týmové spolupráce to prostě nepůjde.

 

Časovka:

Týmová aktivita, kde skupiny 3-5 členů soutěží v co nejrychlejším překonání určené trasy. Každý tým využívá společné lyže a všichni členové týmu musí zůstat na lyžích po celou dobu závodu.

Závod začíná na startovní čáře po zaznění signálu. Týmy se snaží dokončit trasu co nejrychleji, přičemž je nutné, aby se všichni členové pohybovali synchronizovaně a zůstali fyzicky spojeni s lyžemi. Trasa může obsahovat různé překážky, které musí týmy obejít nebo překonat, aniž by se oddělili od lyží. S lyžemi se můžete pohybovat vpřed, vzad, otáčet se, stoupat do svahu apod.

Závod končí, když poslední člen týmu překročí cílovou čáru, a v té chvíli se zastavuje časomíra. Tým s nejlepším časem vyhrává. Bezpečnost je prioritou, proto je důležité, aby se účastníci před závodem seznámili s trasou a bezpečnostními pravidly.

 

Poslepu:

Na začátku hry si tým vybere minimálně jednoho člena, kterému se zavážou oči. Tato osoba nesmí během hry používat svůj zrak k orientaci.

Cílem hry je, aby celý tým bezpečně dosáhl cílového bodu z počáteční pozice. Hráči, kteří mají oči nezavázané, musí používat pouze verbální pokyny, aby navigovali své nevidomé spoluhráče po trase. Je klíčové, aby komunikace byla jasná a přesná, aby tým mohl efektivně spolupracovat a zároveň zůstat fyzicky spojený na lyžích. Tato hra nejenže testuje schopnost týmu pracovat společně pod tlakem, ale také posiluje vzájemné porozumění a důvěru mezi jeho členy. Na trasu nedoporučujeme umisťovat překážky. Pro hráče to i tak bude velkou výzvou závod dokončit.

 

Záchranná mise:

Cílem hry je přenést objekt z místa "neštěstí" zpět na startovní bod. Po odstartování hry se týmy snaží co nejrychleji dostat na lyžích k vyznačenému místu, kde vyzvednou objekt záchrany (míč, kužel), který mají za úkol bezpečně přenést zpět do místa startu bez toho aniž by jim předmět spadnul na zem.

Veškerý pohyb musí probíhat skrze koordinované kroky na lyžích. Tým, který úspěšně doručí objekt zpět na startovní bod v nejkratším čase, vyhrává.

 

Týmový tanec:

Tým má předem určený čas na to, aby společně vymyslel a nacvičil taneční sestavu. Během tanečního vystoupení, které by mělo trvat mezi jednou a třemi minutami, musí všichni členové týmu zůstat na lyžích a pohybovat se v rytmu hudby. Cílem je udržet synchronizaci a plynulost pohybů v celé sestavě. Vystoupení může být ohodnoceno na základě kreativity, synchronizace a celkového dojmu, což přidává prvek soutěživosti.

 

Praktický průvodce zpětnou vazbou pro týmové aktivity a hry

Je třeba si uvědomit, že primárním cílem našich aktivit je podpora osobnostního rozvoje. V tomto kontextu získává zpětná vazba neocenitelnou hodnotu, stává se nezbytným pilířem celého didaktického procesu. Je zcela na vašem rozhodnutí, jaký způsob vyhodnocení aktivity si zvolíte a jak jej přizpůsobíte specifickým potřebám daného kolektivu.

 

Tipy pro rolí mediátora ve zpětné vazbě:

Strukturovaný začátek: Zahájení s otevřenou otázkou jako "Jak jste se cítili během hry?" může být dobrým startem. Pomáhá účastníkům vyjádřit své pocity a začít se zamýšlet nad zkušenostmi z hry.

Konkrétní dotazy: Pokládejte dotazy jako "Jak vám ovlivňovala hlasitá hudba komunikaci?" nebo "Jaké strategie jste vyzkoušeli a jak efektivní byly?"

Zdůraznění pozitivních momentů: Upozorněte na úspěšné momenty týmů nebo jednotlivců, které jste během hry pozorovali.

Konstruktivní kritika: Pokud je třeba upozornit na oblasti, kde byla komunikace nebo strategie slabá, dělejte to citlivě a konstruktivně.

Skupinová reflexe: Povzbuzujte účastníky, aby sdíleli své pocity a zkušenosti s ostatními. Mohou poskytnout cenné názory na to, co fungovalo a co ne.

Analýza role komunikace: Diskutujte o důležitosti jasné a efektivní komunikace, zejména v náročných podmínkách, jakými byla hlasitá hudba v této hře a podobně.

Role adaptace: Jak se týmy přizpůsobovaly výzvám hry, ať už to bylo vytvářením nových komunikačních metod, nebo změnou strategie.

Budoucí aplikace: Diskutujte o tom, jak by mohly být dovednosti a lekce z hry aplikovány v reálném životě, ve třídě nebo v pracovním prostředí.

Uzavření diskuse: Zakončete zpětnou vazbu tím, že se zeptáte účastníků, co si z hry odnesli nebo co by chtěli v budoucnu zkoušet jinak.

 

Efektivní metody zpětné vazby pro týmové aktivity a hry:

Skupinová diskuze: Nechte týmy diskutovat o tom, co se jim dařilo a co by mohly dělat lépe. Jaké strategie byly úspěšné a které ne?

Individuální reflexe: Dejte každému hráči několik minut k zapsání toho, co se naučili během hry a jak se cítí ohledně svého výkonu a komunikace s týmem.

Peer feedback: Hráči mohou dát zpětnou vazbu svým spoluhráčům – co si myslí, že dělali dobře a kde vidí prostor pro zlepšení.

Hodnocení lídrů: Pokud měl tým jasně definovaného lídra nebo koordinátora, mohl by tento člen získat zpětnou vazbu od ostatních členů týmu ohledně svého vedení.

Anonymní dotazníky: Účastníci mohou vyplnit anonymní dotazníky o tom, co si myslí, že bylo efektivní, a co by mohlo být vylepšeno. To může pomoci lidem být upřímnější v jejich odpovědích.

Analýza chyb: Pokud některé týmy udělaly zřetelné chyby, zkuste je společně analyzovat. Co vedlo k chybě? Jak by se mohla příště předejít?

Porovnání strategií: Diskutujte o různých strategiích, které týmy použily a zkuste je společně porovnat a vyhodnotit.

Osobní cíle: Na závěr můžete požádat účastníky, aby si stanovili jedno nebo dvě osobní zlepšení, která by chtěli implementovat do svých budoucích týmových aktivit na základě získané zpětné vazby.