Návod ke hře Matematická stovka
MATEMATICKÁ STOVKA
Matematická stovka je všestranná a vysoce variabilní pomůcka, která propojuje učení s pohybem, hrou a spoluprací. Nabízí dětem možnost vstoupit přímo do světa čísel.
Herní plán je navržen jako číselná mřížka 10×10, která dětem přehledně ukazuje uspořádání čísel od 1 do 100. Díky tomu si děti přirozeně osvojují strukturu číselného oboru do 100, včetně:
- desítkového systému,
- orientace v řádku a sloupci,
- vztahů mezi čísly,
- násobků, sudých a lichých čísel.
Kromě matematických konceptů podporuje i rozvoj algoritmického myšlení, prostorové orientace, práce s instrukcemi, výuky cizích jazyků a při správném vedení také kooperaci a komunikaci mezi dětmi.
Díky své velikosti je ideální pro skupinovou práci, ale zároveň je možné ji využívat i individuálně.
Věříme, že vám metodická příručka nabídne inspiraci, jak tuto pomůcku využít naplno, a že přinese vašim dětem radost z objevování, pohybu a tvořivého myšlení.
Tým Edu4fun
MATEMATIKA
Sousedská bitva
Cíl hry: získat co nejvíce bodů označováním čísel na hrací desce, která na sebe navazují.
Popis hry: hráč hodí 3 kostkami. Z hozených čísel sestaví libovolným způsobem (pomocí sčítání, odčítání a násobení) jedno číslo mezi 1 a 100.
Např. hodí 3, 4 a 5 - může zvolit:
- 3 + 4 + 5 = 12
- 5 × 4 – 3 = 17
- 3 × 5 + 4 = 19
a další…
Pokud je číslo neobsazené jiným hráčem, může si ho hráč označit pytlíkem své barvy.
Hráč získá bod, pokud nově označené číslo sousedí (vodorovně nebo svisle) s některým z jeho již dříve označených čísel.
Pokud nesousedí s žádným jeho políčkem, hráč si číslo označí, ale nedostane bod.
Hra končí, když některý hráč spojí 4 políčka, nebo uplyne předem domluvený časový limit
Varianty:
- Jednodušší verze pro mladší hráče: Povolené operace jsou jen sčítání a odčítání.
- Složitější varianta pro pokročilé hráče:
- Body se udělují pouze, pokud nově označené číslo vytvoří předem domluvený vzor (např. řadu, sloupec nebo diagonálu).
- Kooperativní režim: Hráči spolupracují na dosažení co nejdelší souvislé řady čísel.
Sčítací kroky
Cíl: vizualizace sčítání
Popis: hráč stojí na čísle (např. 36). Učitel řekne: „Přičti 12.“ hráč jde o 1 dolů (+10) a 2 vpravo (+2) → výsledek = 48.
Varianta: Odečítání -hráč stojí na čísle (např. 67). Úkol: „Odečti 24.“ dítě se pohybuje o 2 řádky nahoru (–20), 4 vlevo (–4).
Číselný detektiv
Cíl: procvičit logické myšlení a orientaci v číselné mřížce.
Popis: vedoucí hry říká hádanky typu:
„Jsem větší než 50 a menší než 60. Jsem násobek 3. Kdo jsem?“
Hráč se snaží dotknout správného čísla, komu se to povede jako prvnímu, získává bod.
Skoky po násobcích
Cíl: násobky a rytmus
Popis: Děti se přesunují po násobcích zadaného čísla (např. 5 → 5, 10, 15, 20…). Můžete postupně ztížit zadání např. „Jen sudé násobky trojky“.
Najdi dvojici se stejným součtem
Cíl: kombinatorika, součty
Popis: hráči hledají všechny dvojice čísel, které dávají stejný součet (např. 23+12 = 35, 30+5 = 35...). Možno soutěžně.
Najdi sousedy
Cíl: Rozvíjet orientaci v číselné mřížce
Popis: vedoucí hry řekne číslo (např. 42). Děti mají za úkol najít:
- číslo vlevo a vpravo (41 a 43),
- číslo nad a pod (32 a 52),
- a pak vytvořit tzv. číslicový kříž.
Varianta: „Najdi všechny čísla, která sousedí se sudým číslem větším než 50.“
ALGORITMY
Kódovací cesta
Cíl: naplánovat cestu z bodu A do bodu B pomocí sady pokynů (vpřed, vlevo, vpravo).
Popis: hráč začne na zadaném čísle (např. 14) a má za úkol dostat se na jiné číslo (např. 36). Používá pouze „příkazy“:
- doprava o 1 (číslo +1),
- doleva o 1 (–1),
- dolů o 10 (+10),
- nahoru o 10 (–10).
Zapisuje si sekvenci kroků a poté ji „spustí“ na herním plánu (pěšky nebo pytlíkem).
Varianta: Může hrát i dvojice: jeden je „programátor“, druhý „robot“.
Oprav kód
Cíl: Najít chybu v posloupnosti pokynů.
Postup: vedoucí hry předem připraví chybně zapsanou trasu (např. z čísla 22 do 45), ve které je 1–2 chyby. Hráči mají za úkol ji krok po kroku ověřit a odhalit, kde je problém.
Kód podle zvuku
Cíl: Převést zvukové instrukce do konkrétních pohybů.
Postup: Učitel/přehrávač říká nebo pouští sekvenci tónů, např.:
- píp = krok doprava,
- bzučák = krok dopředu,
- ticho = stát.
Děti reagují jako roboti a pohybují se podle zvukové sekvence. Po dokončení zjistí, na kterém čísle skončily.
Varianta: položte na herní plochu překážky v podobě házecích pytlíků
Podmínkový robot
Cíl: Učit se jednoduché podmínky IF/THEN
Postup: Děti se pohybují po herním plánu, ale pouze pokud platí zadaná podmínka.
Např.:
- „Jestliže je číslo sudé, skoč dál. Jinak zůstaň.“
- „Pokud je číslo dělitelné 3, tleskni. Jinak otočka.“
- Lze kombinovat s barvami sloupců, typem čísel, příklady apod.
ANGLIČTINA
Color & Number Hunt
Cíl: Sluchové porozumění, barvy
Popis: Učitel říká: „Go to a green number smaller than fifty!“ hráči musí najít číslo, které splňuje obě podmínky a přesunout se na něj.
Varianta: Týmy soutěží, kdo dřív najde správné číslo.
What’s your number?
Cíl: Otázky a odpovědi
Popis: hráči se pohybují po tabulce po předem určených řádcích a sloupcích. Když se potkají, ptají se:
- „What number are you on?“
- „I'm on fifty-four.“
Dají si high five a pokračují.
Listen and Move
Cíl: Poslech pokynů
Popis: Učitel čte instrukce typu:
- „Find a number ending with five.“
- „Go to a number between twenty and thirty.“
Hráči musí najít číslo, které splňuje zadání a přesunout se na něj.
Yes or No?
Cíl: rozhodovací otázky
Popis: učitel klade otázky, děti odpovídají podle čísla, na kterém stojí:
- „Is your number bigger than fifty?“
- „Is it even?“
- „Is it a multiple of five?“
- „Is your number less than twenty?“
- „Does it end with zero?“
Hráči říkají „Yes, it is“ nebo „No, it isn’t“.
Varianta: pokud je odpověď YES, hráč zvedne ruce nad hlavu.
Pokud je odpověď NO, hráč si dřepne.
Hra je více dynamická, hráči musí rychle chápat otázku a reagovat.
